Digitale tol in Kroatië: alles wat je moet weten
17 september, 2024
Kroatië is een prachtige vakantiebestemming, maar als je van plan bent om met de auto te gaan is het handig om rekening te houden met een aantal veranderingen. Eind 2024 begint Kroatië namelijk aan de overgang naar een digitaal tolsysteem. Weg met de rijen bij de tolpoortjes dus: je betaalt naar verwachting vanaf 2026 gewoon online of achteraf. Wil je meer weten? In dit blog vertel ik alles dat je moet weten over het nieuwe tolsysteem in Kroatië.
Op weg naar digitale tol
Eind dit jaar gaat Kroatië beginnen met de volledige digitalisering van het tolsysteem. Dit betekent dat je vanaf 2026 tol kunt betalen met een e-vignet of tolbadge. Een tolbadge is een klein apparaatje dat je eenvoudig in je auto plaatst. Hiermee registreer je automatisch bij tolstations en wordt het bedrag direct afgeschreven. Deze tolbadges worden online door meerdere partijen aangeboden. Let er bij het bestellen wel op dat de tolbadge ook daadwerkelijk geldig is in Kroatië. Er zal ook een e-vignet beschikbaar komen, alleen is de exacte datum nog niet bekend. Met een e-vignet hoef je alleen je kenteken te registreren en wordt de tol automatisch verrekend.
Deze verandering heeft meerdere voordelen:
- Meer gemak: geen rijen bij de tolstations.
- Milieuvriendelijker: minder files zorgen voor minder uitstoot.
- Efficiënter: het beheer van de tol wordt een stuk eenvoudiger.
Er is echter ook een nadeel: reken op hogere kosten in het hoogseizoen.
Een ritje Kroatië: wat gaat het kosten?
Veel Nederlanders reizen met de auto af naar Kroatië. In Duitsland betaal je niets, maar zodra je Oostenrijk binnenrijdt beginnen de tolkosten op te lopen. Voor Oostenrijk heb je een vignet nodig, dat €9,90 kost voor tien dagen. Waarschijnlijk ben je binnen die tien dagen niet terug, dus houd er rekening mee dat je je voor de terugreis nog eens hetzelfde bedrag kwijt bent. Verder moet je tol betalen voor tunnels zoals de Tauern- en Katschbergtunnel (€13,50) en de Karawankentunnel (€7,80). In Slovenië betaal je €30 euro voor een maandvignet.
Eenmaal aangekomen in Kroatië betaal je afstandsafhankelijke tol. Houd rekening met zo’n €20 euro om bij Split te komen. Houd er wel rekening mee dat de tarieven voor tol waarschijnlijk gaan veranderen. De meest up-to-date tarieven vind je op de website van Hrvatske autoceste (HAC), het bedrijf dat de Kroatische snelwegen beheert.
Heb jij nog weetjes over de tol in Kroatië? Laat het weten in de reacties!
6 Reacties
Aanvullend op vorige reactie: ook de toltarieven voor Oostenrijk kloppen niet. Een 10-dagen vignet kost €11,50 maar er bestaat ook een dagvignet van €8,60.
De Tauern- en Katsbergtunnel kost inderdaad €13,50 maar de Karawankentunnel kost €8,20. En als je FLEX activeert kosten deze extra streckenmaut je pas geld als je de tunnel effectief bent doorgereden.
Het klopt niet. In een filmpje op croatiaweek.com is sprake dat het nieuwe systeem ingaat eind 2026, vermoedelijk pas zelfs begin 2027.
Het ENC-toestelletje kan al minstens 14 jaar aangeschaft worden en als je dat van HAC zelf koopt krijg je momenteel zelfs 24% korting op de reguliere toltarieven.
Koop je het Duitse toestelletje dan krijg je geen korting en betaal je zelfs een jaarlijks abonnementsgeld van meer dan €20.
Niet blij mee, zal dan voor tien dagen gelden ipv per dag. Zal weer meer gaan kosten?
Mooi dat Kroatië digitaal gaat, huidige systeem is niet meer van deze tijd. Hopelijk komt er iest vergelijkbaar zoals Flex in Oostenrijk.
Met de prijzen loop je overigens wat achter. Zo kost tolvignet in Slovenië is €32 voor een maand, Karawankentunnel €8,20.
Er bestaat al minstens sinds 2012 het systeem met het ENC-kastje dat je momenteel zelfs 21,74% korting geeft op de normale tolprijzen.
Waarom nu weer een ander tolsysteem? Kan Kroatië zich niet gewoon aansluiten op de tolbadge van Italië,Frankrijk,Spanje en Portugal?