Elektrisch rijden en kamperen, hoe staat het ervoor?

19 oktober, 2021

Elektrisch rijden, e-power en duurzame energie staan vol in de aandacht. We zagen dit al op de Caravan Salon in Düsseldorf en de ontwikkelingen gaan inmiddels razendsnel. De belangrijke vragen zijn: wat is de actieradius van een elektrische trekauto of camper, kan een elektrische auto een caravan trekken, en waar vind ik laadpalen op de camping of onderweg? En natuurlijk: kan ik zo’n elektrische camper, trekauto of caravan eens uitproberen?

De grote spelers: innovatie bij Knaus, Dethleffs en Hobby

Op de Caravan Salon presenteerde Knaus Tabbert een halfintegraal e-camper. Die is nog volop in ontwikkeling, maar hiermee toont het bedrijf welke richting ze inslaan voor de toekomst. Onder het motto E.POWER biedt Knaus ook gasloze caravans. Ook Weinsberg biedt met de CaraCito een gasloze caravan.

e-power Caravan Salon Düsseldorf

Elektrische campers en  elektrische caravans op de Caravan Salon in Düsseldorf.

Dethleffs zet in op de hybride kampeerauto en caravan met elektrische aandrijving. Die laatste vergroot de actieradius vergeleken met alleen een elektrische trekauto. Je kunt ook de andere kant op denken natuurlijk: lichtere caravans voor achter een elektrische auto. Zo introduceerde Hobby dit jaar de Beachy-caravan. Deze caravan is helemaal ontworpen in een stijl die strand uitstraalt. Daarnaast is hij lichtgewicht en daardoor geschikt voor elektrische of hybride trekauto’s.

Van elektrisch busje tot e-camper

Ook kleinere bedrijven storten zich op de mogelijkheden van epower.  Zo bouwt ebuscampers.nl elektrische busjes en dieselbusjes om tot tweepersoons camperbusjes met een hefdak. Zo kun je met z’n tweeën comfortabel en avontuurlijk op pad blijven gaan. En dan een stukje duurzamer.

E-Fixxter elektrische camper

De e-Fixxter heeft een actieradius van zo’n 250 kilometer. (c) Timo de Boer.

Het Nederlandse bedrijf Camperfixx ontwikkelde de e-Fixxter. Met het grotere model van deze elektrische camper kun je met wel vier personen op vakantie! ACSI FreeLife mocht een proefrit maken met deze buscamper. De actieradius is zo’n 250 kilometer. Slow traveling dus, waarbij je mag genieten van de reis. Daar blijkt ruimschoots animo voor te zijn, want de vraag is groot. Wil je lezen hoe de proefrit van de FreeLife-verslaggevers bevallen is? Bestel dan ACSI FreeLife 5-2021.

Naar verwachting gaan we dit soort initiatieven steeds meer zien. Waarom wachten tot de grote leveranciers omschakelen, als je nu al zelf aan de slag kunt?

Het Volkswagenbusje, en dan elektrisch

Het Volkswagenbusje blijft een iconisch kampeermiddel en kent nog altijd een flinke schare fans. Goed nieuws dus dat je ook elektrisch op pad kunt met dit charmante camperbusje. Dit wordt mogelijk gemaakt door het bedrijf evan. De oprichters van evan hebben een missie om duurzaamheid en elektrisch rijden te stimuleren. Ze bouwen bestaande campers om verhuren ze vervolgens. Op pad met een elektrische camper en de ouderwets ‘de blits maken’ op de camping dus.

Evan camper

De charme van het Volkswagenbusje, maar dan elektrisch.

Zelf uitproberen? Elektrische camper huren

Behalve bij evan kun je bij een groeiend aantal andere verhuurders een e-camper huren. Bijvoorbeeld bij Leavv, het Duitse Zero Campers en Goboony. En het aanbod zal ongetwijfeld groeien! Zo kun je eens uitproberen of het reizen met een elektrische camper bij je past.

elektrische camper

Op pad met een elektrische camper? Gewoon eens uitproberen.

Elektrische en hybride trekauto’s, een overzicht

Het aanbod aan elektrische en hybride trekauto’s neemt steeds meer toe. Kunnen elektrische auto’s een caravan trekken? Wat is het maximale gewicht en aan welke aanschafprijzen moet je denken? In dit overzicht van elektrische en hybride trekauto’s zie je de stand van zaken (maart 2020).

In augustus 2021 rijdt testteam Actievelingen voor de ACSI FreeLife TestTour met een volledig elektrische combinatie naar de Zwitserse regio Berner Oberland. Eerder dat jaar legde een Audi e-tron mét een elektrisch aangedreven caravan 400 kilometer en bijna 500 hoogtemeters af zonder tussendoor te laden. Zo snel ontwikkelt de techniek zich.

In de ACSI FreeLife TestTour rijdt een van de testteams zoals gezegd met een volledig elektrische Volvo XC40, en daarachter een Eriba-retrocaravan. Daarnaast gaat een team op pad met een mild-hybride én een plug-in hybride XC40. Je volgt hun avonturen via video’s, foto’s en verslagjes op de website van ACSI FreeLife en het YouTube-kanaal.

Dethleffs e.home Coco

Met een elektrische trekauto en caravan naar de Dolomieten.

Een elektrische auto met een vouwwagen

Hoe rijd je met een vouwwagen achter de Tesla zo’n 1300 km naar de camping in Catalonië? Rustig, maar absoluut aangenaam, zo blijkt uit het reisverslag van Eric en Kristel. Met een vouwwagen achter de elektrische auto, wordt de actieradius van zo’n 485 kilometer ongeveer gehalveerd. Maar met hulp van snellaadpunten onderweg is dat eigenlijk geen probleem. Zeker omdat je altijd wel aanspraak krijgt onderweg.

Het punt bij een aanhanger is dat de actieradius onder andere samenhangt met de rijweerstand. Die bestaat uit gewicht en luchtweerstand. Heb je een hoge SUV als trekauto en een lage vouwwagen, dan is het verschil kleiner dan bij een lage Tesla en een hogere caravan. Want de grote SUV vangt zelf al veel wind. Als je snelheid toeneemt, dan neemt de luchtweerstand exponentieel toe. Rustig rijden, zorgt dus dat je profiteert van een langere actieradius. Aan jou de keus welke rijstijl je het best ligt natuurlijk.

Vouwwagen en Tesla

Op pad met een vouwwagen achter de Tesla. Dan heb je altijd aanspraak op de camping.

Wat is de actieradius? Laden en snelladen

Ja die actieradius dus. Wie in één dag of nacht door wil rijden naar Zuid-Frankrijk, Noord-Italië of Oostenrijk, redt het nog vooralsnog niet met een elektrische camper of trekauto. Op dit moment moet je denken aan een actieradius van zo’n 120 tot 300 kilometer voor een elektrische camper. Met een vouwwagen of caravan achter de elektrische trekauto hangt de actieradius onder andere af van het gewicht van je aanhanger, maar hier kun je denken aan een kleine 200 kilometer als je een veilige marge aanhoudt. Een hybride trekauto verandert de situatie uiteraard weer. Een caravan met eigen elektrische aandrijving ook.

Gelukkig neemt het aantal laadpalen en snellaadpunten voor elektrische auto’s in Europa snel toe. Zeker zo’n snellaadpunt is ideaal. In vijftien à twintig minuten, laad je tot weer zo’n 300 kilometer bij. Dat is dus een gewone tussenstop waarbij je even naar de wc gaat, een kop koffie drinkt en je benen strekt. Dat maakt het plaatje al een stuk aangenamer!

Laadpaal camping

Op steeds meer campings vind je laadpalen voor je elektrische voertuig. (c) Timo de Boer.

Opladen op de camping

Dat de camping ideaal is om jezelf weer lekker op te laden, weten we al lang. Maar op steeds meer campings vind je ook oplaadpunten voor elektrische auto’s en elektrische campers. En dat is hard nodig. Verwacht wordt dat in 2030 al minstens 55% van de Europese auto’s op elektriciteit rijdt. Campingeigenaren zitten natuurlijk niet te slapen en leggen in hoog tempo laadpalen aan. Dat moeten uiteraard veilige en goede voorzieningen zijn. Denk aan laadpalen op parkeerplaatsen van camping, of afhankelijk van de mogelijkheden, oplaadpunten bij de kampeerplek. Campings zullen hier over het algemeen een tarief per kilowattuur of per tijdseenheid vragen. Op dit moment is zo’n 20 tot 35 cent per kWh gebruikelijk. Ook kunnen campingeigenaren hun gasten natuurlijk goed informeren over waar de dichtstbijzijnde laadpunten of snellaadpunten zijn. Op Eurocampings.nl kun je filteren op campings met een oplaadpunt voor elektrische auto’s.

ACSI deed onderzoek onder 11.000 kampeerders en zag dat bijna 65% van de mensen met een elektrische auto, deze ook gebruikt om op kampeervakantie te gaan. Iets meer dan 25% koppelt zelfs een caravan achter de elektrische auto, vooral als de reis dicht bij huis blijft. Ruim 51% van de kampeerders met een elektrische auto selecteert dan ook een camping die laadpalen beschikbaar heeft.

Campings met laadpaal in Nederland

Campings met laadpaal in Frankrijk

Campings met laadpaal in Duitsland

Bekijk hier alle campings met laadpaal voor elektrische auto of camper.

Meer over kamperen en duurzaamheid

Gelukkig was kamperen al de meest duurzame vakantievorm. Maar er is zeker nog vooruitgang te boeken en duurzaam kamperen en campingbeheer heeft steeds meer de aandacht van de vakantieganger én de campinghouder. Groot of klein, de meeste campings zijn bezig met waterbesparing, zonnepanelen en andere manieren van milieuvriendelijk beheer. Lees meer over deze milieuvriendelijke campings en hoe je de CO2-check doet van jouw vakantie. Op Eurocampings.nl kun je zoeken op een milieuvriendelijke camping. Alle campings die hier getoond worden, hebben officieel eco-label waarmee ze aantonen dat ze aan een standaard voldoen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ACSI FreeLife magazine. In dit tijdschrift vind je alle informatie voor de kampeerliefhebber, van tests tot reisverslagen en doe-het-zelftips. De redacteuren van ACSI FreeLife testen zelf geregeld campers, caravans, trekauto’s en andere innovatieve kampeerproducten.

*Dit artikel bevat affiliatelinks.

  • Auteur: Marieke
  • Kamperen is mij met de paplepel ingegoten. De tent werd ieder jaar opgezet op de mooiste plekjes in Nederland en België. Ik hou vooral van actieve en ontspannen vakanties in de natuur. Het liefst vanaf een camping aan een meertje of rivier met uitzicht op de bergen. Een dagje stad hoort er voor mij ook altijd bij op vakantie.

    1 Reactie

  1. Kan u mij informatie toesturen over elektrische campersbusje en caravan.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *